Absolwenci posiadają wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw funkcjonowania współczesnego państwa. Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, które wykazują absolwenci są niezbędne przy podejmowaniu decyzji z zakresu gromadzenia, wydatkowania i monitorowania środków publicznych. Absolwenci posiadają umiejętność pracy w zespołach ludzkich oraz umiejętność komunikacji z otoczeniem.
KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
• w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku Zarządzanie finansami państwa i samorządu terytorialnego oraz złożone zależności zachodzące między nimi, a także metody ilościowe i jakościowe.
• w pogłębionym stopniu prawne zasady funkcjonowania państwa i samorządu w wymiarze krajowym i ponadnarodowym.
• w oparciu o pogłębioną wiedzę szczegółową zasady prowadzenia gospodarki finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, w tym tradycyjne i alternatywne formy finansowania zadań publicznych.
• w pogłębionym stopniu cele, narzędzia i zasady polityki finansowej państwa w wymiarze krajowym i ponadnarodowym.
• w pogłębionym stopniu tradycyjne i nowe sposoby zarządzania instytucjami publicznymi, instrumentami oraz projektami w sektorze finansów publicznych.
• w pogłębionym stopniu kierunki zmian w sektorze finansów publicznych, uwzględniające główne tendencje rozwojowe właściwe dla kierunku Zarządzanie finansami państwa i samorządu terytorialnego.
• w pogłębionym stopniu metody statystyczne w zakresie prezentacji i analizy danych oraz rozumie znaczenie zachodzących między nimi prawidłowości, także w odniesieniu do innych nauk.
• normy etyczne i moralne oraz reguły ekonomiczne i zasady prawne wykonywania zawodu w jednostkach sektora finansów publicznych.
• zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
• podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości.
• współczesne problemy cywilizacyjne i ich skutki społeczno-ekonomiczne, w tym finansowe.
Umiejętności – absolwent potrafi:
• prawidłowo interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska ekonomiczno–finansowe, a także zachodzące między nimi relacje z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania finansami państwa i samorządu terytorialnego.
• wykorzystywać pogłębioną wiedzę z zakresu finansów i dyscyplin pokrewnych, a także pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk ekonomiczno-finansowych, z wykorzystaniem stosowanych metod badawczych, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
• formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy z zakresu zarządzania finansami państwa i samorządu terytorialnego, zarządzać środkami publicznymi, podejmować rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach.
• formułować i weryfikować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi.
• komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców na tematy specjalistyczne z zakresu zarządzania finansami publicznymi, a także przygotowywać wy-stąpienia publiczne i prowadzić debatę.
• posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wykorzystując specjalistyczne słownictwo z zakresu ekonomii i finansów oraz ukończonego kierunku.
• współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, planować i organizować różne przedsięwzięcia przyjmując w nich różne role oraz kierować pracą zespołu.
• uczyć się samodzielnie przez całe życie, planować własny rozwój i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów:
• do oceny procesów zachodzących w sektorze finansów publicznych, w tym do krytycznej oceny istniejących rozwiązań z zakresu zarządzania finansami publicznymi.
• do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu finansów państwa i samorządu terytorialnego, a także do korzystania z opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
• do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego (lokalnego, krajowego), a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, ponadto do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
• do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania problemów związanych z wykonywaniem zawodu w jed-nostkach sektora finansów publicznych, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne.
• do ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania oraz rozwijania zasad etyki zawodowej przy świadomości obowiązujących norm moralnych.
GDZIE MOŻNA ZNALEŹĆ PRACĘ
• w jednostkach administracji rządowej i samorządowej na wszystkich szczeblach,
• w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej,
• w jednostkach systemu ubezpieczeń społecznych,
• w jednostkach sektora zdrowia,
• w jednostkach będących dysponentami funduszy publicznych.